Hoe veelzijdig kan een maatwerkbedrijf zijn? De vraag stellen is ze ook al een beetje beantwoorden: zeer veelzijdig dus. Het Roeselaarse maatwerkbedrijf Kringwinkel Midwest bewijst dat het van meer dan één markt thuis is, maar ook niet te beroerd is om de technologie van vandaag vriendelijk te omarmen.
Psycholoog van opleiding Laurent Van Weehaeghe was in een eerder leven dertien jaar als verkoper aan de slag bij Macro. “Maar de lokroep om ook samen met andere mensen zaken in beweging te zetten, klonk hard”, zegt hij. “Via de sociale economie kan ik mijn ding doen.”
Van Weehaeghe stuurt vandaag een veelzijdige organisatie aan. Kringwinkel Midwest heeft drie verschillende ijzers in het vuur liggen. “De eerste activiteit betreft de kringwinkels in Roeselare, Tielt, Torhout en Izegem. We maken deel uit van de Vlaamse koepelorganisatie Herwin. De tweede pijler betreft de horeca-activiteit die we binnen die kringwinkels hebben opgestart. Met de bedoeling een sociale ontmoetingsplaats te creëren voor mensen die daar behoefte aan hebben. En geloof me vrij: die behoefte is groot en vraagt dus een goede opvolging. In Roeselare hebben we onze intrek genomen in het oude postgebouw en dat heeft zowel aan de horecazaak als aan de winkel een extra push gegeven. De derde pijl op onze boog betreft Eco-velo. Met Eco-velo herstellen we fietsen maar verhuren we ook fietsen aan particulieren, organisaties of bedrijven en dat via een park van 700 up-to-date tweewielers. Onder meer de NMBS werkt systematisch samen met ons. De fietsenactiviteit is booming business. Daarom hebben we onze intrek genomen in een bestaand pand aan de Roeselaarse Westlaan waar vroeger een bandencentrale gevestigd was. In het fietsatelier werken we met 18 mensen die ook van ons een specifieke opleiding krijgen.”
“Onze fietsenhandel en fietsenverhuur werd tot voor kort geleid en begeleid met excellekes”, geeft Laurent Van Weehaeghe ootmoedig mee. “Maar iedereen besefte dat we stappen voorwaarts moesten zetten, wat we nu ook effectief gedaan hebben.”
De eerste draagbare tablets hebben dus hun intrede gemaakt. Dat voor wat de hardware betreft. “Bleef de vraag welke software we best konden kopen om het allemaal haalbaar en begrijpelijk te maken voor onze gebruikers die niet bepaald vertrouwd zijn met technologie”, aldus Laurent Van Weehaeghe. “Finaal hebben we gekozen voor een bestaand programma dat eenvoudig en duidelijk was. Dankzij het COVATTI-programma en coördinator Bart Neels, beginnen we nu opleidingen te organiseren. De bedoeling moet zijn dat onze medewerkers er het nut van inzien. Middels eenvoudige operaties willen we de efficiëntie van de organisatie stap per stap opkrikken, zonder onze medewerkers te bruuskeren. Denk aan het opstellen van contracten, of aan eenvoudige planningsmodules. Uiteraard vraagt dat alles meer tijd dan in de reguliere economie. We hebben alles goed gecommuniceerd naar de medewerkers, en dat lijkt me cruciaal als je technologie wil introduceren in naam van de vooruitgang. Maar als we slagen in die opdracht vaart iedereen er wel bij: zowel de organisatie als de medewerkers die een nieuwe uitdaging – eenvoudige digitale skills aanleren – op zich zien afkomen. Een organisatie leiden gaat om mensen aansturen en motiveren voor de job. We lukken aardig in dat opzet en dat geeft voldoening aan iedereen, kaderleden zowel als medewerkers.”
Blijft de vraag hoe ver je in de context van een maatwerkbedrijf kan gaan met het introduceren van nieuwe technologie? Wat brengt de toekomst? Laurent Van Weehaeghe is formeel: ”Eén van de doelstellingen van een maatwerkbedrijf bestaat er in om mensen op te tillen naar een hoger niveau, ja, waarom niet richting de reguliere sector. Door hen vertrouwd te maken met technologie, groeien de kansen op een volgende stap, toch? Ook bij ons geldt het oude adagio: stil staan is achteruit gaan, laten we dus maar samen met ons hele team vooruit gaan. Zo eenvoudig is het.”